Sportmassage

SportmassageZowel voor professionele sporters die intensief sporten als recreatieve sporters die wat minder beweging hebben, is een sportmassage heel nuttig voor het lichaam.

Wat houdt een sportmassage in?

De technieken die bij een sportmassage gebruikt worden, werken diep op het spierbindweefsel in. Het voelt misschien niet altijd zo aan, maar toch heeft de sportmassage een ontspannend effect op de spieren.

Om de spieren en weefsels initieel los(ser) te maken, kan gebruikt gemaakt worden van een massage pistool (zie onderstaande video).
Er zijn 4 aanpasbare koppen monteerbaar afhankelijk van de behandelde lichaamszone. Daarnaast zijn er 3 verschillende frequenties die kunnen gebruikt worden afhankelijk van de gewenste of nodige intensiteit.
Deze massage gun is uitermate geschikt om de doorbloeding van de behandelde zone te stimuleren en om spierknoopjes los te maken of weg te werken.

Afhankelijk van welke sport je beoefent, wordt de massage aangepast en wordt de klemtoon gelegd op de relevante spiergroepen. Zo zal bij een wielrenner meer op de benen gewerkt worden en bij een zwemmer meer op de schouders. Je kan ook zelf kiezen welke zones aan bod komen tijdens de massage.

Waarom een sportmassage?

Een sportmassage heeft de volgende effecten/voordelen:

  • houdt de spieren soepel
  • stimuleert de doorbloeding
  • verhoogt de flexibiliteit en kracht van het lichaam
  • verbetert de lymfedrainage
  • bevordert het herstel door de snellere afvoer van melkzuur en andere afvalstoffen
  • brengt mentale rust en kan eventuele angst verminderen
  • werkt verzachtend op kleine scheurtjes, spierknopen en littekens

Wanneer krijg ik best een sportmassage?

Er kan gekozen worden voor een massage zowel voor als na het sporten.
Voor het sporten werk je preventief en voorkom je dat te strakke of stijve spieren jou tijdens de inspanning een acute blessure opleveren. Ontspannen spieren zijn ook beter in staat maximaal te presteren.
Na het sporten werk je curatief en wordt na de (intensieve) inspanning door massage de opeenhoping van afvalstoffen sneller weggewerkt waardoor de spieren sneller klaar zijn voor nieuwe inspanningen.